Recensies en referenties

Recensies van begeleiders en leerlingen

15 januari 2020 - Irma Vostok, Specialist Hoogbegaafdheid van Laika & Vostok in omgeving Purmerend.

“We hebben al ‘mooie’ ervaringen met leerlingen die door de extra toetsing meer bezig zijn met begrijpen dan met onthouden. We gebruiken ze pas sinds januari.” – Irma Vostok, Specialist Hoogbegaafdheid van Laika & Vostok in omgeving Purmerend.

In samenwerking met Irma Smit besloten we om extra toetsen (voor deel 1) te maken voor sommige leerlingen. Deze toetsen zijn niet in het werkboek te vinden. De scholen van de stichting Opspoor werken al sinds 2015 met deel 1 en deel 2 van Juan y Rosa met veel plezier.

Februari 2016:
“We zetten Spaans en de methode vooral in om de kinderen te leren leren. De methode nodigt inderdaad uit tot zelfverantwoordelijk leren en spreekt de kinderen aan op hun analytische, associatieve en creatieve manier van denken. Velen moeten voor het eerst hierdoor bij ons een echte leerinspanning verrichten op hun niveau. Wij noemen dat vitamine F(rustratie).  Na de voorjaarsvakantie stromen er weer nieuwe leerlingen bij. We hebben vier instroommomenten in een jaar. We ontvangen kinderen uit de groepen 5 t/m 8.”

16 januari 2020 - Janneke Olgers van OBS Het Volle Leven in Den Haag.

“Begin dit jaar ben ik begonnen met het uitproberen van Spaanse lessen via jullie methode. Daarvoor heb ik een kleine bestelling gedaan, aangezien het om een proefperiode ging. De lessen bevallen ontzettend en de leerlingen zijn enthousiast. Vandaar dat ik vorige maand een grote bestelling heb gedaan, zodat we de komende jaren serieus met deze methode aan de slag kunnen.”

21 januari 2020 - Hilde Cromjongh, Coach voor hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen, Positive Discipline Trainer ouders, Peers 4 Parents Facilitator, Ontwikkelaar & leerkracht Bovenschools plusonderwijs (https://kolibrie-talentcoaching.nl/).

“Wij hebben een bovenschoolse plusklas met kinderen van 8-12 jaar. Ze komen op verschillende momenten binnen dus iedereen start ook op een ander moment met de methode. We hebben nu 15 leerlingen en we hebben ook een native speaker Spaans geregeld om ons te assisteren en zodat de kinderen echt Spaans kunnen horen. Wij starten steeds met iets gezamenlijks, een spelletje rond de kleuren bv., soms ondersteund met een liedje van Youtube (erg populair).

De tijd vliegt en het lukt niet (gek genoeg) om alle kinderen iedere week te spreken. Een deel van hen redt zich prima alleen, een deel heeft juist extra aandacht nodig. Dat heeft vaak met overwinnen van weerstand te maken, soms omdat het kind in kwestie goed kan denken maar niet kan schrijven en ook moeite heeft met de taal (asperger). Aan het eind van de les vullen ze op een huiswerkblad zelf in wat ze aan huiswerk willen plannen en wanneer.

Ik heb een blad gemaakt waar ze na afronding van een hoofdstuk en maken van de toets een van de stickers kunnen plakken. Ze waren er blij mee, maar vergeten het eigenlijk, blijkbaar toch niet zo belangrijk.

Wat wij lastig vinden is dat het na de eerste start best lang duurt voor ze iets in het werkboek kunnen invullen. We hadden al het plan om zelf een soort werkblad te maken zodat ze al iets konden doen. Iets van een woordzoeker of zo. (Idee van auteur: Misschien werkt het om tussendoor vaker de spellen op te pakken zoals het Dominospel, het Sobre-mí spel, het Lottospel, Woordenlijstenspel en WRTS.) We gaan dit jaar een ritme aanhouden van om de 2 weken elkaar overhoren. Zo spreken ze nog eens hardop en merken ze echt of ze het kunnen. Met elkaar praten blijft zoeken naar mogelijkheden, ook omdat niet iedereen even ver is. De Edmodo is nog niet goed ingeburgerd, want was voor onszelf gedoe en toen blijven liggen. Je noemt het weer in de deze mail, ik ga op de link klikken.

Er gebeuren wel mooie dingen, en dan met name juist de kinderen voor wie het heel moeilijk is.”

3 april 2020 - Margriet Dijkstra van CBS Bloemenhof in Hardenberg.

“Ik ben nu met een groepje van 4 leerlingen uit de plusgroep van de school bezig met deze methode. Ze moesten er wel even inkomen. Ze waren erg enthousiast en gingen steeds dingen opzoeken op google translate, wat natuurlijk niet altijd helemaal klopte. Ze horen zo wel vaak de Spaanse klanken en dat is wel goed natuurlijk. Ze werken 4 dagen per week een half uur aan Spaans in tweetallen en op vrijdag komen ze dan in mijn les en check ik wat ze geleerd hebben en geef ik tips en doen we toneelstukjes/spelletjes met de Spaanse woorden. Nu we niet naar school gaan heb ik het mee naar huis gegeven, zodat ze daar nog verder kunnen leren. Tot nu toe bevalt het goed!”

3 april 2020 - Ellis Overkemping van BS De Ni-je Veste in Groenlo.

“Wij hebben 2 leerlingen die zelfstandig in de methode werken. Voor ons best lastig om dit los te laten maar de leerlingen zijn gemotiveerd en werken goed. Als controle laat ik ze op hun niveau een brief schrijven naar een kennis die Spaans spreekt. Extra uitdaging voor hen.”

15 april 2020 - Yvonne Vink, talentbegeleider van de BS de Trimaran in Edam.

De kinderen, die ik begeleid heb, vonden het heel erg leuk om te doen. Wekelijk haalde ik ze uit  hun eigen groep en spraken we over de opdrachten en liepen we de volgende opdrachten door. Een meisje is inmiddels doorgestroomd naar de bovenschoolse plusklas en krijgt nu Spaans uit het volgende deel door jou gemaakt.

Ik heb wel gemerkt dat de eigen groepsleerkracht dit moeilijk vindt om te laten gaan, op het moment dat ik de contacten wat liet vieren, verslapte de motivatie. Dit komt mede omdat een aantal collegae het “leren-leren” nog niet begrijpen. Ik win zo zoetjes aan steeds meer terrein. Ik ben terrein aan het winnen bij  mijn collegae, ze moeten wat “ontvrezen”.

De kinderen vonden het wel lastig om te wisselen tussen de gekopieerde bladen, digitale ondersteuning en het werkboek. Dat had ook even de tijd nodig.

Op dit moment in het Coronatijdperk ligt alles stil wat dit betreft. Ik heb voor volgend schooljaar wel weer een paar kinderen op mijn vizier om deze pre-spaans methode aan te bieden. Ik hoop dan ook budget te krijgen om de boeken aan te schaffen.

10 juli 2020 - Sylvia Drent, PSYCHOLOOG NIP, Adviesbureau voor hoogbegaafde kinderen basisonderwijs

In het kader van een herziening van alle recensies in het DHH, Het Digitaal Handelingsprotocol (Hoog)begaafdheid ontwikkeld door de auteurs Sylvia drent en Eleonoor van Gerven, is ook de recensie van Juan y Rosa herzien.

Lees hier meer over het DHH: https://www.dhh-po.nl/.

Lees hier de herziene recensie: leerlijn Juan y Rosa.

1 juli 2020 - Een reactie van de leerlingen van de verrijkingsklas VPCO Tholen

We werken in onze verrijkingsklas met de methode Juan y Rosa. We oefenen elke les samen met de juf de gesprekjes en de liedjes, de uitspraak van de woorden op de woordlijsten, we hebben dit jaar zelfs een optreden gegeven met 1 van de Spaanse liedjes bij het vertrek van een leerkracht incl. zelf bedacht dansje  . Wanneer we geen instructie hebben (of gezamenlijke luisteropdrachten) gaan we zelf aan de slag. We werken dan in het werkboek, oefenen via Quizlet de woordjes (ook thuis) om ons voor te bereiden op onze toetsen. Elke hoofdstuk hebben we een door de juf gemaakte toets.

De oefeningen in het werkboek maken we in een tweetal of tafelgroepje. Zo kunnen we elkaar ook weer helpen en het is gezelliger!

We leren Spaans niet alleen omdat het leuk is, maar ook om te leren leren. Dit is soms het eerste vak waar we echt voor moeten leren. En dat vinden we soms best moeilijk.

We onthouden vaak de gekste dingen uit elk hoofdstuk: una alfombra violeta!

En als er een nieuwe groep begint bij hoofdstuk 1 luisteren we stiekem weer mee! We weten dan nog best wel veel.

We wensen iedereen heel veel plezier met Spaans leren!

Groeten, leerlingen verrijkingsklas VPCO Tholen.

9 september 2021 - Onze mening over de leermethode door Tessa en Isabel van de ASV Daltonschool, Amersfoort
Wij vonden het heel fijn om met deze leermethode te werken.

Je hebt allemaal verschillende hoofdstukken. Elk hoofdstuk heeft een andere thema. Je hebt hoofdstuk 1 tot en met 10. Als je een hoofdstuk uit hebt dan maak je daar een toets over. Je maakt opdrachten in je boek. Doordat je die opdrachten maakt, leer je ook steeds meer over dat onderwerp. Wij vinden hoofdstuk 9 het leukst, omdat het gaat over het strand en wij hebben daar het meest over geleerd. Er zijn ook leuke liedjes.

Dan heb je nog de eindtoets. Vol spanning zit je daar te wachten tot je de toets krijgt. Als je dan de toets krijgt lijkt het net of je alles bent vergeten! Gelukkig is dat niet zo. Het komt door de spanning. Daarna wacht je op de uitslag en hoop je dat je het hebt gehaald. In totaal heb je 4 toetsen en dat vormt uiteindelijk het geheel van je cijfer. Wij hebben hem gelukkig gehaald! En gaan volgend jaar er mee door om nog beter te worden!
16 november 2022 - Veronique geeft haar kinderen thuisonderwijs Spaans

Ik geef mijn kinderen thuisonderwijs en mijn dochtertje van 8 is heel enthousiast over de methode. Ik sta er versteld van en ben verbaasd over hoe snel ze de woorden oppikt op deze manier!

Met vriendelijke groeten,

Véronique.

Referenties van scholen

Het is mogelijk om ervaringen uit te wisselen met scholen die al langer werken met de leermethode. U kunt hiervoor contact met ons opnemen via het contactformulier. Wij kunnen u dan de gegevens doorgeven van een aantal scholen die al ervaringsdeskundigen zijn. De scholen benaderen wij eerst om toestemming hiervoor alvorens de contactgegevens aan u door te geven.

Meer informatie over de implementatie van Juan y Rosa op de basisschool is ook op deze website te vinden. Klik hier.